Specjalistyczne dla położnych - Edukacja i wsparcie kobiety w okresie laktacji
CENTRUM KSZTA
Ł
CENIA PODYPLOMOWEGO PIEL
Ę
GNIAREK I PO
Ł
O
Ż
NYCH
3
ZA
Ł
O
Ż
ENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Rodzaj kszta
ł
cenia
Kurs specjalistyczny jest to rodzaj kszta
ł
cenia, który zgodnie z ustaw
ą
z dnia
15 lipca 2011r.
o zawodach piel
ę
gniarki i po
ł
o
ż
nej
(Dz. U. Nr 174, poz. 1039 z pó
ź
n.
zm.) ma na celu uzyskanie przez po
ł
o
ż
n
ą
wiedzy i umiej
ę
tno
ś
ci do wykonywania
okre
ś
lonych czynno
ś
ci zawodowych przy udzielaniu
ś
wiadcze
ń
piel
ę
gnacyjnych,
zapobiegawczych, diagnostycznych,
leczniczych lub rehabilitacyjnych.
Cel kszta
ł
cenia
Po
ł
o
ż
na, edukator do spraw laktacji, obejmie specjalistyczn
ą
opiek
ą
kobiet
ę
i jej
dziecko w okresie przygotowania, rozpocz
ę
cia i trwania karmienia piersi
ą
.
Czas kszta
ł
cenia
Łą
czna liczba godzin przeznaczonych na realizacj
ę
programu kszta
ł
cenia kursu
specjalistycznego
Edukacja i wsparcie kobiety w okresie laktacji
wynosi
62
godziny
dydaktyczne:
zaj
ę
cia teoretyczne –
34
godziny, w tym
7
godzin zaj
ęć
warsztatowych,
zaj
ę
cia praktyczne –
28
godzin.
Sposób organizacji
Za przebieg i organizacj
ę
kursu specjalistycznego odpowiedzialny jest organizator
kszta
ł
cenia.
Planuj
ą
c realizacj
ę
kursu organizator powinien:
1.
Opracowa
ć
program kszta
ł
cenia zaj
ęć
praktycznych.
2.
Opracowa
ć
regulamin organizacyjny kursu specjalistycznego, który
w szczególno
ś
ci okre
ś
la:
•
organizacj
ę
,
•
zasady i sposób naboru osób,
•
prawa i obowi
ą
zki osób uczestnicz
ą
cych,
•
zakres obowi
ą
zków wyk
ł
adowców i innych osób prowadz
ą
cych nauczanie
teoretyczne i szkolenie praktyczne,
•
zasady przeprowadzenia egzaminu ko
ń
cowego.
3.
Powo
ł
a
ć
kierownika kursu specjalistycznego.
Do zada
ń
kierownika kursu oprócz zada
ń
okre
ś
lonych w przepisach ministra
zdrowia z tego zakresu powinno nale
ż
e
ć
:
•
wspó
ł
decydowanie o doborze kadry dydaktycznej,
•
przedstawienie uczestnikom kursu: celu, programu i organizacji szkolenia,
•
ocenianie placówek szkolenia praktycznego wg specyfiki i organizacji zaj
ęć
,
•
pomaganie w rozwi
ą
zywaniu problemów,
•
udzielanie indywidualnych konsultacji uczestnikom kursu,
•
zbieranie i analizowanie opinii o przebiegu kursu.
4.
Przeprowadzi
ć
post
ę
powanie kwalifikacyjne.
5.
Powo
ł
a
ć
kadr
ę
dydaktyczn
ą
posiadaj
ą
c
ą
kwalifikacje okre
ś
lone w programie
kursu.
6.
Powo
ł
a
ć
w uzgodnieniu z kierownikiem kursu opiekunów szkolenia
praktycznego, którzy powinni by
ć
merytorycznymi pracownikami placówek,
w których odbywa si
ę
szkolenie praktyczne.
Do zada
ń
opiekuna szkolenia praktycznego nale
ż
y:
•
instrukta
ż
wst
ę
pny (zapoznanie z celem szkolenia praktycznego
z organizacj
ą
pracy, wyposa
ż
eniem placówki, jego personelem, zakresem
udzielanych
ś
wiadcze
ń
i in.),
•
instrukta
ż
bie
żą
cy (organizacja i prow 



